Моята История във ДМР

Имаше един призив от LZ1PLC да опишем нещата така както ние ги знаем.
 
Ето историята:
 
Едно време в България имало един сървър BrandMeister който бил част от международна група сървъри които имали комуникация помежду си. ДМР репитрите на БФРЛ били закачени към този сървър но дефакто в тази мрежа няма значение на кой сървър се закачаш, комуникацията върви от всички към всички.
 
БФРЛ са искали да имат собствен сървър върху който да имат контрол, след като не са могли да вземат българският сървър са поискали втори, техен сървър, но и това им е било отказано.
 
Тогава пускат сървъра ИПСЦ2 БГ и преместват всички репитри собственост на БФРЛ на него. Една част от репитрите обаче са частна собственост и те се преместват на по-късен етап.
 
Точно в този конфликтен момент моя милост LZ5PN влиза в света на ДМР. 
 
След като се появиха двата синода една част от радиолюбителите останаха в едната мрежа друга част в другата мрежа. Това положение не ми хареса, след като двете мрежи не се разбраха за обединение трябваше да се търси друго решение.
 
С помоща на колеги които бяха по-запознати от мен със Pi-Star бях посъветван да използвам DMR Gateway режима и така да бъда в двете мрежи едновременно. Как точно да стане, как работи този режим на Pi-Star ми помогна да го разбера колега от Лондон който работеше като администратор на линукски сървъри. Той ме посъветва да прочета това: https://github.com/g4klx/DMRGateway/wiki/Rewrite-Rules...
 
Получи се и публикувах информация как се прави в това в моят блог https://lz5pn.blog.bg/.../mmdvm-repeater-spot-in... и в ФБ групите. Това взриви нещата и последва бан за мен във ИПСЦ2 БГ който в последствие бе премахнат.
 
Навлизайки в света на ДМР комуникациите си задодох въпроса не може ли някои аналогови репитри да се пуснат на ТГ във ДМР. Започнахме аз и още няколко колеги единият беше LZ1PLC работа по този проект. Оказа се че ни е необходим собствен сървър поради отказа на админите на ИПСЦ2 и БрандМастер да ползваме тези сървъри, единият админ беше съгласен да се правят експерименти но само на една ТГ.
 
Тогава започна търсенето на сървър който да си пуснем за лична употреба. 
 
Пробвахме XLX, заработи но се оказа неподходящ. След което LZ1PLC изнамери ХБлинк. По него време аз нямах Распбери тройка и тогава в проекта се включи LZ1GSP, a аз се включих на малко по-късен етап когато ми пристигна моята малинка, след около 3 месеца закъснение.
ХБлинк заработи, свързахме ХБлинковете в малка мрежа и започнахме да си чоплим по проектите.
 
За наш лош късмет обаче, създателя на ХБлинк го свали от ГитХъб и ъпдейтите спраяха.
 
Видяхме се в чудо и започнахме да търсим алтернатива.
 
По него време английският админ на БрандМастер навързал една камара ХБлинкове през БМ в резултат на което неговият сървър го премахват от системата на БрандМастер и той на базата на ХБлинк създава ФриДМР.
 
Така ние се прехвърлихме на този сървър. Пак поради това, че нямах свободна 
малинка аз се включих на малко по късен етап в проекта със закъснение от три месеца. Тествах сървъра, оказа се, че няма да ми свърши работа така както ХБлинк и се отказах. Междувременно ХБлинк проекта бе възстановен и ъпдейтите тръгнаха отново.
 
Малко по-късно отново реших да се пробвам със ФриДМР сървъра но нещата се бяха променили много от времето когато за първи път го тествах. Междувременно LZ1PLC беше спрал неговият ФриДМР сървър и единственият човек който беше в течение на последните новости във ФриДМР LZ1GSP ми помогна със настройките и регистрацията на сървъра и така се получи FreeDMR Bulgaria-2.
 
За разлика от LZ1GSP аз никога не съм смятал ФриДМР за сериозен сървър знаейки, че произлиза от ХБлинк. Въпреки сериозната работа по това да се промени първообраза ХБлинк в нещо съвсем ново, все още стоят във папката на сървъра файлове във които има коментари за ХБлинк.
 
В момента ФриДМР сървъра е много променен и не върши работата на ХБлинк затова оставих и двата сървъра да работят.
 
В един момент LZ5GY след серия неуспешни опити да пусне свой репитер, се сприятели със LZ1ZAF. Резултатът беше една "гениална" идея за обединие на сървърите, нещо което няма как да стане а и не е необходимо като се има в предвид, че 90% от репитрите и спотовете работят на Pi-Star а през него може да има връзка към всички видове сървъри.
 
Междувременно с появата на нови сървъри аз добавях към Pi-Star и тях и така се получи конфигурационен файл за пет мрежи https://lz5pn.blog.bg/.../pi-star-v-pet-bg-dmr-mreji.1781454 който файл е препоръчителен а не задължителен. Всеки може да си избере кои мрежи да използва.
 
Появи се обаче една групичка около LZ5GY които започнаха да разпространяват друга версия на този конфигурационен файл. В последствие започнаха проблеми със ФриДМР сървъра на LZ1GSP и накрая ме изкараха мен най-големият хакер престъпник организирал престъпна група...
 
В резултат на всичко това обединените мрежи ИПСЦ2 БГ и ФриДМР БГ на LZ1GSP се изолираха от света.
 
Останалата част от ФриДМР в това число и моят сървър обаче продължават да си работят.
 
Дали тази изолация на ДМР мрежата в БГ е била търсена целенасочено или не, ще покаже бъдещето.
 
Искам само да подчертая, че опитите за излолация никога не са успявали. Има БрандМастер който не поддържа идеята за изолация, има и други мрежи и сървъри които също не поддържат тази идея. Но... сега сте се изолирали. Е... въпрос на личен избор.
 
Завършвам с моята любима сентенция: "Мислете, то се мисли ако има с какво!"
 
73 de LZ5PN